معرفی سفیر یا نمایندگی
اخبار > نشست بررسی اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی (ره) از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم برگزار شد.


  چاپ        ارسال به دوست

نشست بررسی اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی (ره) از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم برگزار شد.

نشست بررسی اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی (ره)  از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم  برگزار شد.

با تلاش وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور نشست بررسی اندیشه های عرفانی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در ارزروم برگزار شد.

این مراسم با حضور مسئولین انجمن های مردم نهاد ، دبیرکل حزب سعادت ارزروم ، مسئولین وقف  اربکان ، جمعی از پیروان اهل بیت (ع)، ایرانیان مقیم ، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران،           حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه به نمایندگی از آیت الله نظام زاده نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی، در ارزروم برگزارشد .

در ابتدای مراسم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان، از جنبه های شخصیتی امام خمینی (ره) صحبت نمودند.

سپس آقای دکتر عبد الحسین خسروپناه در باره عرفان در اندیشه های امام خمینی (ره) گفتند:

مصلحان بزرگ به دوگروه تقسیم می شوند. برخی فکر و اندیشه نظم مندی دارند وبعضی اندیشه و فکر نظم مندی ندارند . امام خمینی (ره) علاوه براینکه یک مصلح بزرگ بودند دارای اندیشه  و فکر نظم مندی هم بودند . ایشان با فکر واندیشه نظام مند ، فقه ، سیاست ، عرفان و فلسفه را جمع کرده بودند . درفقه از روش اجتهاد استفاده می کرد در فلسفه از روش استدلال و منطق استفاده می کرد . در عرفان از روش شهود استفاده می کرد .درسیاست هم از روش تاریخ بهره می برد . فرق فقه وعرفان امام با سایر فقها  این بودکه،  فقه امام خمینی (ره) از فقه فردی به فقه اجتماعی وحکومتی تغییر کرد. عرفان امام هم عرفان عزلت نشین نبود .یک عرفان اجتماعی بود . این عرفان اجتماعی امام هم دو بخش داشت.  بخش اول آن عرفان نظری بود. و بخش دوم آن عرفان عملی بود . عرفان نظری امام بردو اصل استوار است یکی اصل توحید و دوم اصل ولایت،  توحید عرفانی امام خمینی(ره)  با توحید فیلسو فان تفاوت داشت . توحیدی که امام خمینی (ره)  درعرفان به آن  معتقد بود . این بود که درعالم یک حقیقت وجود دارد وآن خداوند است و بقیه عالم شعاعات ونورخداوند هستند و لذا خداوند نزدیکی زیادی با شعاع های خود که مخلوقات اش دارد . لذا رابطه که خدا با مخلوق خود دارد یک رابطه عاشق معشوقیست . رابطه دوست با دوست است رابطه محب ومحبوب است . امام خمینی(ره)   توحید عرفانی را توحید عاشقانه معرفی می کرد .

ایشان می فرمایند در اصل رابطه مخلوق با خداوند رابطه ایست که پروانه با شمع دارد و پروانه در کنار شمع سوخته می شود. توحید عرفانی امام خمینی (ره)  با ولایت به دست می آید. لذا انسان سالک باید همیشه با ولایت پیوند بخورد ودریک را ه باشد .

در پایان مراسم برخی از شرکت کنندگان در باره اندیشه ای امام خمینی (ره)  در باره وحدت مسلمین و پیروان اهل بیت (علویان)  سئوالاتی را مطرح کردند که ازسوی دکتر عبدالحسین خسروپناه پاسخ داده شد .

 

 

 


١٣:٢٣ - 1396/03/21    /    شماره : ٤٦٠٥٠٤    /    تعداد نمایش : ٨٥



خروج




وزارت امورخارجه | رواديد الكترونيك | تماس با ما | ساعات كار اداري | نقشه سایت | جستجو | گالری تصاویر